Er voor elkaar zijn begint met Aanwezig Zijn
- Marcha van Deventer

- 2 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen
In verbinding met een ander. Samen een ruimte, een veld, creëren. Waarin je je samen veilig voelt. Om te leunen, te delen, kwetsbaar te zijn. Daar waar je emoties kan laten komen en laten gaan. Zonder oordeel. Geen mooi of lelijk. Alleen gedragenheid, zakken, er voor de ander Zijn. Dat alles er mag zijn. Daar in dat moment. Niet meer en niet minder.

Hoe kan je er voor iemand zijn? Wat zijn daarin de behoeften van de een, en de mogelijkheden van de ander? Je zou vier basiseenheden kunnen aanhouden.
Het begint met Aanwezig Zijn. Met de nadruk op Aanwezig. Als in, er echt zijn voor de ánder. En het gaat ook om écht zijn. Met jezelf en de ander. Aanwezig Zijn is een gouden koppel. Voel je zelf, je lichaam, in de ruimte waarin jullie zijn. Op de plek waar je zit of staat.
Je wilt je ook kunnen afstemmen op de ander, vergelijkbaar met een radio waarmee je een zender zoekt. Zodat je zo goed als mogelijk kan horen en waarnemen wat er gedeeld wordt. Hiervoor heb bewust te zijn van hoe je er zelf bij zit. En daarop te vertrouwen. Zodat je met aandacht bij de ander kan zijn. Je voelt je eigen energie en hoe die aansluit op die van de ander. Alsof je een bubbel maakt om jullie tweeën.
Vervolgens ga je als het ware mee resoneren op de beweging en energie van de ander. Je luistert, voelt. Je reist even mee. Ervaart wat er gebeurd bij die ander. En ook hier blijf je ook bij jezelf, laat je je niet meenemen in je eigen gedachten en gevoelens. Je bent als het ware het muisje in de koffer dat even mee mag kijken, alleen dan niet stiekem.
En tot slot.
Ga mee in het tempo van die ander. In een ander tempo ben je al niet meer aanwezig. Wanneer je sneller gaat, ben je mogelijk aan het luisteren om te reageren of oplossen. Vertraag dan. Of wanneer het tempo te hoog ligt voor je, en je kan het niet meer volgen. Vraag dan om herhaling.
Best een hoop waar je op kan letten. Bekend, onbekend, nog voor verbetering vatbaar. Soms afhankelijk van je dag of moment. Lukt het niet, ben dan ook eerlijk en benoem het. Ga niet doen alsof, of nog even volhouden. Dat is voelbaar en kan erg naar zijn als iemand iets kwetsbaars met je deelt. En überhaubt. Iedereen wil zich gezien en serieus genomen voelen.
-
Eerder deelde ik een post over een andere aanwezig zijn. In momenten dat je niet met iemand specifiek in contact bent. Maar bijvoorbeeld in een groep. Dat alleen al je fysieke aanwezigheid invloed op iemand kan hebben. Andersom herken je het wellicht makkelijker. Dat de aanwezigheid van (soms bepaalde) mensen invloed kunnen hebben op hoe je je voelt of gedraagt in een groep.
Leuke uitdaging of je dan juist bij die persoon het bovenstaande kan toepassen.
Misschien ontmoet je dan wel een heel fijn mens!




Opmerkingen